elinsfavoriter

Tre lika tårtbotten..

Publicerad 2015-03-15 11:11:00 i Tårtor,

Innan jag började blogga här så använde jag mig alltid utav ett vanligt recept ur receptboken när jag gjorde tårtbotten, men nu använder jag mig bara av en sak, "3 lika delar". Blir supernöjd varje gång och man slipper dessutom hålla reda på en massa mått, som ibland, bara kan bli rörigt. Så i detta inlägg tänkte jag tipsa om hur det går till. Har ni några funderingar eller frågor så är det bara att ställa dem i kommentarfältet! :)
 
 
 
Med lika delar menar man precis som det låter. Man mäter upp lika delar av ägg, socker bakpulver och mjöl och använder sig inte av några dl, msk eller tsk. Man utgår alltså ifrån äggen. Mer ägg ger en högre tårtbotten. För er som inte har hört talas om "lika delar" innan, så kommer här en liten beskrivning, och som jag sa innan, har ni några funderingar så är det bara att ni hör av er!
 
Tårtbotten tre lika delar

Till en form på 18 cm i diameter behövs 2 ägg

Till en form på 20 cm i diameter behövs 3 ägg
Till en form på 24 cm i diameter behövs 4-5 ägg
Till en form på 26 cm i diameter behövs 5-6 ägg
 
 
Gör så här:
  1. Knäck äggen i ett glas. Ta fram två lika stora glas och häll i socker i det ena, till samma nivå som äggen är. Gör likadant med mjölet i det tredje glaset.
  2. Om man vill kan man byta ut en 1/3 av mjölet mot potatismjöl, potatismjöl gör att tårtbotten blir mer luftig.Vill du ha chokladbotten byter du istället ut 1/3 av mjölet mot kakao.
 
När man sen ska tillsätta bakpulvret så är det dessa mått som ni går efter..
 
2-3 ägg behöver 1 tsk bakpulver
4-5 ägg behöver 1,5 tsk bakpulver
6 ägg behöver 2 tsk bakpulver
 
Nu är det dags att blanda ihop alla ingredienser..
 
  1. Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Blanda sedan ägg och socker i en bunke och vispa med elvisp eller köksmaskin tills det blir vitt och pösigt, det kan ta 5-10 minuter.
  2. Blanda sedan ner mjölblandningen, då ska det ej vispas utan vändas ner försiktigt tills allt blandas. Häll smeten i en smord och bröad form och grädda i nedre delen av ugnen. Hur lång tid det tar är beroende på hur många ägg ni använder.
 
2 ägg, grädda ca 20 minuter
3-4 ägg, grädda ca 25-30 minuter
5-6 ägg, grädda ca 35-40 minuter
 
Tiderna kan absolut variera beroende på vilken ugn man har, men dessa ska man gå efter. Öppna dock inte ugnsluckan de första 20 minuterna, eftersom att botten kan då sjunka ihop! Känn i mitten på formen med en sticka, stickan ska vara torr. Tag ut och låt svalna i formen. Frys sedan botten en stund, blir lättare att dela i 3 lika delar då utan att smula sönder. Jag vet, jag har provat :) Nu är botten redo att användas. Hoppas ni förstår beskrivningen någorlunda. Lycka till med bakandet! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela