elinsfavoriter

Mumsiga blåbärsbiskvier!

Publicerad 2015-03-07 18:10:00 i Biskvier,

En supergod variant av biskvier, med en krämig blåbärssmörkräm och härlig choklad, muuums!! Bakade dessa godingar efter en beställning ifrån min morbror, han tyckte om dem lika mycket som jag :)
 
 Ingredienser
Bottnar:
250 g mandelmassa
2 äggvitor
1 ½ dl socker
 
Blåbärssmörkräm:
300 g rumstemperat margarin
2 ½ dl florsocker
3 tsk vaniljsocker
3 äggulor
2 dl frysta och tinade blåbär, ej avrunna
 
Garnering:
350 g mörk choklad
lite smält vit choklad att ringla över
några blåbär
 
Gör så här:
 
  1. Sätt ugnen på 200*. Riv mandelmassan och blanda med äggvitorna och sockret, vispa till en slät smet.
  2. Spritsa eller klicka ut 30 st rundlar på en bakpappersklädda plåtar. Grädda biskvibottnarna i ca 12 min tills de är gyllene i färgen och fortfarande lite mjuka. Låt kakorna svalna.
  3. Rör smöret mjukt och blanda det med florsocker, vaniljsocker, äggulor och blåbär (använd även saften som bildas när blåbären tinar) till en jämn smet. Fördela smörkrämen på den platta bottnen av biskvin i form av en liten topp, ta en matsked till hjälp. Ställ dem i frysen tills smörkrämen blivit kall och stelnat.
  4. Smält chokladen över vattenbad. Doppa biskvierna försiktigt så att smörkrämen täcks av choklad, placera ett blåbär på toppen och låt dem sedan stelna. Ringla sedan lite vit choklad över, låt stelna igen. Färdigt!
 
 
Tips: Tycker ni att smeten till bottnarna blir för tjock för att kunna spritsa så är det bara att tillsätta lite mer äggvita, tills ni får den konsistensen som ni vill ha! Lycka till :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela