elinsfavoriter

Hallongrottor deluxe..

Publicerad 2015-03-07 09:43:08 i Småkakor/Småbröd,

Till dessa kakor använde jag mig av ett vanligt recept på hallongrottor, men jag tillsatte också kardemumma, kanel och kokos för en god och annorlunda smak..Väldigt gott blev det! :)
 
 Ingredienser
30-35 st
 
200 g smör eller margarin
2 ½ dl socker
1.5 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
½ tsk kanel
½ tsk kardemumma
4.5 dl vetemjöl
Fyllning:
½ dl hallonsylt
kokos
 
Gör så här:
 
  1. Sätt ugnen på 200 grader, och ställ ut små bakformar på en plåt. Lägg smöret i en bunke och häll på strösocker, vaniljsocker och bakpulver. Låt det stå tills smöret blivit rumsvarmt.
  2. Ta en elvisp och kör på högsta hastighet till en jämn smet, tillsätt mjölet, kardemumma och kanel och vispa tills det blir smulor. Arbeta sedan ihop till en deg med hjälp av händerna. Rulla ut degen till en lång rulle och dela den i ca 30 bitar. Rulla varje degklutt till en rund boll och lägg dem i formarna.
  3. Gör, med hjälp av ditt finger en fördjupning i varje boll och fyll sedan med hallonstylt. Strö sedan över lite kokos. Grädda kakorna ca 12-13 minuter. Låt sedan svalna. Förvara i plastburk med lock eller i en vanlig plastpåse. Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela