elinsfavoriter

Ljuvlig jordgubbstårta!

Publicerad 2015-06-19 08:48:00 i Tårtor,

I detta inlägg tänkte jag dela med mig av recept på en jordgubbstårta som jag bakade igår, samt önska alla en riktigt Glad Midsommar! :D
 
Ingredienser
 
 
Tårtbotten: 
4 ägg
2 dl socker
1 ½ dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
 
Vaniljkräm:
4 äggulor
6 dl mjölk
6 msk socker
2 msk potatismjöl
2 st vaniljstång
 
Garnering: 
5 dl vispgrädde
jordgubbar efter smak
florsocker
 
 
Gör så här: 
 
  1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker riktigt fluffigt, fortast går det med hjälp av med bakmaskin. Blanda under tiden vetemjöl, potatismjöl och bakpulver i en annan skål och sikta sedan ner det i äggblandningen. Rör försiktigt med en slickepott tills det är jämnt blandat. Häll smeten i en smörad och mjölad form. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min. 
  2. Gör under tiden vaniljkrämen.. Blanda äggulor, mjölk, socker och potatismjöl i en kastrull. Skrapa ur fröna ur vaniljstången och blanda sedan ner dessa i kastrullen. Låt sjuda på svag värme tills krämen tjocknar. (Det får INTE koka). Häll upp i en skål och låt svalna. 
  3. Vispa grädden och dela under tiden tårtbotten i 3 delar. Placera första delen på en bricka och bre på rikligt med jordgubbssylt, placera andra delen över och bre vaniljkräm på den. Placera sedan den sista delen över och täck sedan hela tårtan med grädde. Garnera och spritsa på valfritt sett, sedan är den redo att avnjutas! Lycka till :)  
 

Kommentarer

Postat av: ɑ n n i k ɑ

Publicerad 2015-06-19 12:13:52

Super mumsigt :D

Svar: Ja verkligen :D
Elin Jansson

Postat av: coffeeandcupcake.blogg.se

Publicerad 2015-06-23 11:52:58

Jordgubbstårta är så gott :)

Svar: Ja verkligen :)
Elin Jansson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela