elinsfavoriter

Vaniljhjärtan!

Publicerad 2015-02-13 16:20:00 i Formkakor,

Här kommer ett recept på riktigt spröda och goda hjärtan med en härlig vaniljkräm. En av mina absoluta favoritkakor.
 
 Ingredienser

4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
0,75 dl socker
1 äggula
200 g smör
 
Vaniljkrämen:
 
1 ägg
1 msk socker
½ msk potatismjöl
2 dl mjölk
1 msk vaniljsocker


Gör så här:
 
Smörj hjärtformar av metall noga. Blanda vetemjöl, potatismjöl, socker, äggula och smör till en smidig deg. Låt degen ligga inlindad i plastfolie ca 30-40 minuter i kylskåpet. Blanda ägget, sockret, potatismjölet och mjölken i en kastrull. Sjud under vispning på svag värme tills krämen tjocknar. Låt den kallna. Smaksätt den med vanilj. Kavla ut degen till en ganska tjock platta. Klä formarna med drygt hälften av degen. Lägg en klick kräm i varje form. Täck dem med lock av degen. Kläm till degen väl runt kanterna. Grädda kakorna på galler i nedre delen av ugnen i 200 grader, ca 15 minuter. Stjälp försiktigt upp kakorna på plant underlag medan de ännu är varma. Sikta över lite florsocker strax innan de ska serveras.
 
Tips: Vill man ha lite variation så kan man tillsmmans med vaniljkrämen fylla hjärtanen med olika sylter och bär. Blir supergott!! Lycka till och trevlig helg :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela