elinsfavoriter

Smörgåstårta med lax och räkor!

Publicerad 2015-02-14 11:40:00 i Smörgåstårtor,

En sak som jag verkligen älskar att göra, det är smörgåstårtor! De går och göra i olika storlekar och det finns oändligt med versioner vad gäller bröd, fyllning och garnityr.. Jag älskar ju att vara kreativ, det är roligt helt enkelt!! :))
 
Ingredienser till denna skönhet
Bröd:
25 g smör
2 1/2 dl mjölk
25 g jäst
1/2 tsk salt
1 msk maltsirap
6 dl vetemjöl special
 
Fyllning 1:
2 st bredbar leverpastej
½-1 dl vispgrädde
 
Fyllning 2:
Räkor
Kallrökt lax
½ rödlök
Citronsaft
2 äpplen
2-3 dl majonäs
4-5 dl crême fraiche
Hackad dill
Salt och peppar
 
Garnering:
2-3 dl majonäs
4 dl crême fraiche
Hackad dill
Räkor
Kallrökt lax
Salladsblad
½ rödlök
Citron
Tomat och gurka
 
Gör så här:
 
1. Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37° (fingervarmt). Smula sönder jästen i en bunke och lös upp den i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt, sirap och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen kraftigt tills den blir smidig och släpper bunken. Jäs degen övertäckt cirka 30 minuter. Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Lägg den sen i en liten smord rund form som är cirka 25 centimeter i diameter. Jäs under bakduk 20–30 minuter. Värm ugnen till 200–225°. Grädda i nedre delen av ugnen tills brödet har fått en svag gyllenbrun nyans, ca 20-25 minuter. Stjälp brödet ur formen och låt svalna. Skär i 3 delar.
 
2. Blanda leverpastej och grädde och bre på det på första botten, lägg sedan en ny del av bröden över. Hacka räkor, lax, rödlök och äpplen i mindre bitar. Lägg det sedan i en skål och blanda i majonäs, crême fraiche, dill och citronsaft. Smaka av med salt och peppar. Bre sedan detta på brödet och lägg sista bröddelen över.
 
3. Rör ihop majonäs, crême fraiche och hackad dill och bre över hela tårta. Garnera med salladsblad runt om. Forma sedan laxen till en ros och garnera sedan med laxrosor, citron, tomat och gurkskivor. Lägg en stor hög med räkor i mitten och lägg ringar av rödlök över. Garnera sedan med en stor dillkvist, sedan är den klar att avnjutas! (Godast blir den om den får stö över natten och safta till sig) Lycka till!

Kommentarer

Postat av: rememberthiis.blogg.se

Publicerad 2015-02-14 12:01:56

Mums !!!

Svar: Riktigt mums är det!! :)
Elin Jansson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela