elinsfavoriter

Semmelkladdkaka! :)

Publicerad 2015-02-18 10:38:00 i Desserter,

Här kommer ett recept på en kladdkaka som smakar princip som en semla, riktigt gott och rekommenderar den till de som inte gillar vanliga semlor! Men kan säga såhär, man behöver inte ta en stor bit för det mättar väldigt bra :)
 
 Ingredienser
150 g smält smör
100 g mandelmassa
3 dl socker
2,5 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
2 tsk kardemumma
1 krm salt
2 ägg
 
Garnering:
Vispgrädde
Florsocker
 
 
Gör så här:
 
Blanda ihop socker, mjöl, vaniljsocker, kardemumma och salt. Knäck i äggen. Riv ner mandelmassa. Smält smöret, blanda i och rör om till en jämn smet. Smöra och bröa en form. 
Häll i smeten och grädda ca.15-20 minuter i 200 grader. Kakan ska vara kladdig i mitten, och fastare runt kanterna. Låt kakan svalna. Pudra över florsocker och garnera med vispad grädde, går även bra att servera lite extra grädde till. Lycka till :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela