elinsfavoriter

Kokos-och marängbakelse med färska bär..

Publicerad 2015-02-24 09:24:00 i Bakverk, bakelser och bitar,

Här kommer ett recept bakelse gjord på maräng, kokos och valfria bär. Detta är ett bra alternativ att servera till de som inte tål hasselnötter eftersom detta är en annan variant av budapestbakelser.. vansinnigt gott!
 
Ingredienser
Marängen:
6 st äggvitor
3 dl strösocker
2,5 dl + 1 dl riven kokos
½ dl marsanpulver för kokning
½ dl potatismjöl
 
Fyllning:
4 dl vispgrädde
250 gram valfria bär
 
Garnering:
50 g smält choklad
Grädde och bär
Florsocker
 
Gör så här:
 
 
  1. Sätt ugnen på 175 grader. Rosta 2,5 dl kokos i en stekpanna på medelhög värme, rör om då och då så det inte bränns. Ta pannan från värmen. Vispa äggvitorna till ett fast skum, tillsätt sedan sockret lite i taget under vispning. Vispa till en fast maräng.
  2. Blanda rostad kokos med marsanpulver och potatismjöl. Vänd ner blandningen försiktigt i marängen.
  3. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Spritsa smeten i långa strängar tätt bredvid varandra. Spritsa så att strängarna går parallellet längs med plåtens långsida. Strö över resten av kokosen. Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 min. Ta ut plåten och vänd över bottnen på ett nytt bakplåtspapper. Dra av pappret från bottnen och låt svalna.
  4. Vispa grädden fast och bred ut över marängbottnen. Sprid ut bären. Rulla till en fast rulle med hjälp av pappret. Se till att skarven hamnar nedåt så rullen håller ihop. Servera som hel stubbe eller som bakelser.  Ringla choklad, spritsa grädden och pudra över florsocker innan servering. Klart!
Ett litet tips: När ni väl blandat ihop marängsmeten så måste den in i ugnen så snabbt som möjligt, annars finns risken att marängen kommer bli mjuk och inte bli sådär härligt frasig som man vill :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela