elinsfavoriter

Daimbiskvier, åh vad gott!

Publicerad 2015-12-07 06:39:00 i Bakverk, bakelser och bitar, Biskvier,

Jag själv är ett stort fan av biskvier! Inte bara för att det är väldigt gott utan också för att det finns otroligt många smakkombinationer man kan använda sig av, en favorit helt enkelt :))
 
Ingredienser 
 
200 g mandelmassa
1/2 dl socker
1 äggvita
 
150 g smör
1,5 dl florsocker
1,5 dubbeldajm
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
 
150 g mjölkchoklad
1/2 dubbeldajm
 
Gör så här:
 
  1. Riv mandelmassan. Blanda ihop med socker och äggvita. För hand eller i maskin. Spritsa ut små bottnar på en bakpappersklädd plåt. Grädda i 175 grader, ca 10-20 minuter tills de fått en fin färg.
  2. Vispa ihop rumsvarmt smör med övriga ingredienser till en slät kräm. Hacka dajmen och rör ner den i smörkrämen. Bred smöret lite toppigt på undersidan av mandelbottnarna. Ställ i kyl eller frysen tills smöret har stelnat. (Blir mycket lättare att doppa biskvierna i chokladen då)
  3. Smält chokladen på svag värme. Doppa biskvierna i chokladen, vrid dom lite så att överflödig choklad rinner av. Strö på lite hackad dajm som dekoration.
  4. Förvaras i kyl (det går även bra att frysa dom).
 
Lycka till! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela