elinsfavoriter

Saftig banankaka

Publicerad 2013-05-14 17:49:00 i Mjuka kakor,

En god och saftig kaka. Perfekt att göra om man har överblivna bananer med brunt skal liggandes någonstans. 
 
Ingredienser

3 st ägg
2 dl farinsocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 krm salt
4 st bananer
100 g smör
5 dl vetemjöl
1 dl mjölk
 
Gör så här:

  1. Smält smöret och låt det svalna. Om du använder flytande margarin behöver det inte smältas. Smörj och bröa en rund form ca 22 cm i diameter.
  2. Vispa ägg och socker pösigt. Använd gärna elvisp som du kan använda genom hela detta receptet.
  3. Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, kanel och salt och rör till en jämn smet. Skala och mosa bananerna ordentligt med en gaffel. Tillsätt bananmos, smält smör, vetemjöl och mjölk och rör allt till en jämn smet.
  4. Häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i 175°C i 45 minuter. Låt kakan svalna några minuter. Stjälp sedan upp den på ett fat. Lägg formen över och låt svalna till rumstemperatur.
  5. Pudra över lite florsocker, sen är det klart för servering. Mums! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela