elinsfavoriter

Chokladbiskvier med vit och mörk choklad

Publicerad 2013-03-08 11:57:00 i Biskvier,

 Tar lite längre tid att göra dessa godsakerna, men det är väl värt besväret, muuums! 
 
Ingredienser

Bottnar:
250 g mandelmassa
1 ½ dl socker
2 äggvitor
 
Smörkräm:
1 äggvita
1 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
saften av ½ citron
250 g rumsvarmt smör
125 g mörk choklad
 
Till doppning:
150 g mörk choklad
100 g vit choklad
 
Gör så här:
 

  1. Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan och blanda med socker och äggvitorna. Spritsa ut 20 rundlar på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda till dem är gyllene i färgen, ca 13 minuter. 
  2. Blanda äggvita, socker, vaniljsocker, salt och citronsaft, klicka ner rumsvarmt smör lite i taget och vispa krämen luftig. Låt det ta en stund. Smält choklad, låt svalna och blanda ner det i krämen.
  3. Spritsa krämen toppigt på ovansidan av biskvierna. Låt stelna i kyl eller frys.
  4. Smält den mörka chokladen över vattenbad eller i mikro, doppa halva biskvierna i den mörka choklad. Låt stelna. Smält den vita chokladen på samma sätt och ringla det på den sidan ni inte har doppat. Låt stelna några minuter i frysen. Förvara biskvierna svalt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela