elinsfavoriter

Philadelphiabullar i långpanna

Publicerad 2013-04-08 10:29:00 i Vetebröd och bullar,

Provade att baka detta med en kompis i lördagskväll, så smidigt och otroligt gott! Perfekt att förvara i frysen och ta fram till förmiddagsfikat :)
 
Ingredienser

ca 30 st
5 dl mjölk
150 gram rumsvarmt smör
1 pkt jäst (50 gram)
1 dl strösocker
½ tsk salt
10-12 dl vetemjöl

Fyllning :
150 gram rumsvart smör
200 gram philadelphiaost
3 dl florsocker
2 msk vaniljsocker

 

Gör så här:

 

  1. Värm mjölken till 37 C och rör ut jästen med. Tillsätt det rumsvarma smöret, sockret, saltet och nästan allt mjöl. Arbeta degen smidig, gärna i maskin. Använd en ugnplåt täckt med bakplåtpapper. Häll ner degen på plåten och tryck ut den i kanterna.
  2. Täck med en bakduk och låt jäsa 30 minuter. Rör under tiden ihop ingredienserna till fyllningen.
  3. Gör sedan små hål jämnt fördelat över degen med mjölad tumme. Fyll varje hål med fyllningen. Pensla ytan med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
  4. Grädda i 200 grader ca 15-20 min, eller tills den fått fin färg. Skär upp i rutor och frys in de som inte ska ätas direkt.

 
Tips! : Om ni tycker att bulldegen blir för lös och och något kladdig så har ni gjort helt rätt, för i detta receptet ska det nämligen vara så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela