elinsfavoriter

Amerikanska apelsindrömmar

Publicerad 2013-04-11 14:04:00 i Småkakor/Småbröd,

Detta är en underbar liten kaka med en krämig och god fyllning som är svår att motstå. Räkna med att få dela med dig av receptet när du bjuder på dessa kakor!
 
Ingredienser
ca 25 st
200 g rumstempererat smör
2 dl strösocker
5 dl vetemjöl
2 msk ljus sirap
2 tsk bikarbonat
1 msk vaniljsocker
1 ägg
 
Fyllning:
2 dl strösocker
1 tsk maizena
2 tsk finrivet citronskal
1 nypa salt
1 uppvispat ägg
½ dl färskpressad citronsaft
1 msk smält smör

Garnering:
1–2 msk florsocker
 
Gör så här:
 
  1. Lägg smör, socker, mjöl, sirap, bikarbonat, vanilj-socker och ägg i en bunke eller matberedare med kniven isatt. Arbeta samman till en deg.
  2. Stjälp upp degen på ett lätt mjölat bakbord. Forma till en degboll och vira in den i plastfolie. Ställ in degen i kylen 30 min. Sätt ugnen på 225°C.
  3. Dela degen i 25 bitar och gör bollar, ca 3 cm i dia-meter. Lägg bollarna på en bakpappersklädd plåt med ca 5 cm mellanrum.
  4. Tryck med tummen en fördjupning i varje boll. Grädda ca 10 min eller tills de är lätt gyllene. Låt kakorna svalna på ett galler.
  5. Gör fyllningen: Blanda socker, maizena, apelsinskal och salt. Rör tills det blir en smidig kräm. Vispa ner ägget, apelsinsaft och det smälta smöret. Det ska bli en jämn kräm.
  6. Värm krämen i en tjockbottnad kastrull på medel-stark värme. Rör tills krämen tjocknat något. Sänk då värmen och rör runt i kastrullen ytterligare ett par min. Låt svalna.
  7.  Fördela krämen i groparna och pudra över florsocker före servering. Klart!
 
Tips: Byt ut apelsinen mot en citron istället för en mer syrligare smak :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela