elinsfavoriter

Hallonbiskvier

Publicerad 2012-10-13 12:12:00 i Biskvier,

En supergod variant av biskvier, med hallonsmörkräm och vit choklad, muuums!
 
 
Ingredienser

250 g mandelmassa
2 äggvitor
1 ½ dl socker
 
Hallonsmörkräm:

200 g rumstemperat margarin
1 ½ dl florsocker
3 tsk vaniljsocker
3 äggulor
2 dl frysta och tinade hallon, ej avrunna
 
Garnering:

200 g vit choklad
lite smält mörk choklad att ringla över
 
Gör så här:
 

  1. Sätt ugnen på 200*. Riv mandelmassan och blanda med äggvitorna och sockret. Ställ in smeten i kylen någon minut så att den blir fast i konsistensen innan du klickar ut den.
  2. Spritsa eller klicka ut 20 st rundlar på en bakpappersklädd plåt. Grädda biskvibottnarna i ca 12 min tills de är gyllene i färgen och fortfarande lite mjuka. Låt kakorna svalna.
  3. Rör smöret mjukt och blanda det med florsocker, vaniljsocker, äggulor och hallon (använd även saften som bildas när hallonen tinar) till en jämn smet. Fördela smörkrämen på den platta bottnen av biskvin i form av en liten topp, ta en matsked till hjälp. Ställ dem i kylen tills smörkrämen blivit kall och stelnat.
  4. Smält chokladen över vattenbad. Doppa biskvierna försiktigt så att smörkrämen täcks av choklad och låt dem sedan stelna. Ringla sedan lite mörk choklad över, låt stelna igen. Färdigt! 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-10-13 13:02:52

Godaste biskvi jag har ätit mums

Svar: Tack så mycket!
Elin Jansson

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-10-13 16:58:13

Gud va fina kakor du gör :)Du får hålla en kurs så jag kan lära mej :)

Svar: Tack så mycket! :)
Elin Jansson

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-10-13 16:58:53

Från Mia

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-10-18 19:22:24

Från Slavica:) Vilka kakor å du är Super duktig att beskriva recept å ta bild!Du är fantastisk duktig!Kram:)

Svar: Tack så jättemycket Slavica! Kram :)
Elin Jansson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela