elinsfavoriter

Frallor

Publicerad 2012-11-01 16:54:00 i Bröd,

Mjuka och saftiga frallor, blev riktigt bra med detta receptet. En del frallor har tendens att bli så kompakta, men dessa vart lyckade.
 
Ingredienser

50 gram jäst
6 dl mjölk
125 gram rumsvarmt margarin
11-12 dl vetemjöl, tillsätt
mer om det behövs
1 ½ tsk salt 
1 tsk bakpulver
 
Gör så här: 
 
  1. Smula ner jästen i en degbunke. Ljumma mjölken till nästan fingervarmt. Rör ner mjölken och lös jästen. Tillsätt det rumsvarma smöret och lite av mjölet. Tillsätt även salt och bakpulver.
  2. Arbeta degen i maskin eller för hand minst 10 minuter. Tillsätt mer mjöl efterhand men bara så mycket att degen släpper lite från kanterna. Täck bunken med plastfolie och låt jäsa till dubbel storlek.
  3. Ta upp på mjölat bakbord, arbeta in mer mjöl så du får en smidigt men ändå inte för hård deg, utan den ska vara ganska lös. Dela degen i två bitar å fortsätt tills du har 16 små bitar. Forma till bollar. Kupa händerna runt frallorna och snurra dom i handflatorna mot underlaget så du spänner degens ovansida något och får släta ytor. Låt jäsa på bakplåtspappersklädd plåt ca 20 min.
  4. Pensla med uppvispat ägg och strö över vallmofrön precis före gräddning. Grädda i 200 grader ca 12-18 min, tills frallorna fått fin färg. Låt svalna utan bakduk för en lite knaprigare yta.
 
Brödet på jäsning.
 
Färdiga frallor.

 
Tips: Jag använde hälften vetemjöl och hälften rågmjöl till dessa frallor för att få lite grovare bröd. Men det är upp till var och en, ett litet tips på vägen bara! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela