elinsfavoriter

Chokladcupcakes med vit chokladfudgetopping

Publicerad 2012-02-17 08:35:00 i Cupcakes och muffins,

Underbara lätta små cupcakes, perfekt att bjuda vännerna på.
 

 
Ingredienser
12 cupcakes
 
Chokladcupcakes:
12g g rumsvarmt smör
1 ½ dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
knappt 1 dl kakao
½ tsk bakpulver
 
Chokladfugdetopping:
200 g hackad vit choklad
5 msk mjölk
3 dl florsocker
Gör så här:
 
 
  1. Chokladcupcakes: Sätt ugnen på 175 grader. Placera pappersformar i en muffinsplåt med 12 fördjupningar. Lägg alla ingredienserna i en bunke och vispa med elvisp cirka 1 minut till en jämn och smidig smet.
  2. Grädda i ugn i 25 minuter, eller tills muffinsen har höjt sig och känns fasta. Lägg över på ett galler för att svalna.
  3. Chokladfudgetopping: Lägg choklad i en djup tallrik, häll på mjölken. Sätt tallriken över en kastrull med sjudande vatten och låt det smälta under omrörning.
  4. Tag bort tallriken från kastrullen och rör i florsocker till en jämn smet. Bred eller spritsa på krämen och garnera med valfria tillbehör. Klart för servering.

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela