elinsfavoriter

Klassiska kanelbullar

Publicerad 2012-08-14 15:13:00 i Vetebröd och bullar,

Inget går upp emot nybakade kanelbullar och ett glas kall mjölk...
 
Ingredienser

150 g Arla smör 
15-16 dl vetemjöl 
1 dl strösocker
2 krm salt
5 g jäst 
5 dl mjölk
 
Fyllning:
ca 100 g rumsvarmt Arla smör
4 msk strösocker
3 msk kanel
ev. lite riven madelmassa

Garnering:
1 uppvispat ägg
pärlsocker
 
 
 
Gör så här:
 
 
  1. Skär smöret i tunna skivor och lägg det i en bunke. Tillsätt 7 dl av mjölet (spara 1/2 dl till utbakningen), socker, salt och jästen delad i mindre bitar.
  2. Värm mjölken till litegrann och rör ner den i mjölblandningen. Arbeta ihop degen tills den blir blank och smidig. 
  3. Låt den jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225-250°. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Kavla ut degen till en rektangulär platta, ca 25x50 cm.
  4. Bred ut fyllingen på degplattan. Rulla ihop degen och skär i mindre bitar. Lägg i bullformar eller på en plåt med bakplåtspapper. 
  5. Låt bullarna jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 6-8 minuter, låt svalna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela