elinsfavoriter

Éclarier med vaniljkräm

Publicerad 2012-04-14 12:12:00 i Bakverk, bakelser och bitar,

Du behöver inte vara konditor för att lyckas med de här vaniljkrämsfyllda petit-choustängerna med ringlad smält choklad. Ljuvligt kvällsgodis!



Ingredienser
ca 20 stycken

50 g osaltat smör + smör
till formen
2 ½ dl vetemjöl
1 krm salt
4 ägg

Vaniljkrämen:
3 msk honung
1 vaniljstång 1 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
1 tsk mald kardemumma(kan utgå)

100 mörk choklad att ringla över éclairerna

Gör så här:


  1. Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en gryta. Tillsätt 2 ½ dl vatten, hetta upp och ta av från värmen.
    Rör ner mjöl och salt. Ställ tillbaka på plattan och rör om till degen lätt lossnar från kanten. Låt svalna 5 min.
  2. Vispa ner äggen i degen ett i taget med elvisp så att degen blir tjock och glansig. Smörj två plåtar. Klicka ut ca 10 avlånga klickar smet på varje plåt. Grädda i ugnen 20-25 min till éclairerna är gyllene. Ta ut dem, halvera dem på längden och gröp ut lite av innannätet. Låt dem svalna på galler.
  3. Värm honungen i en liten gryta. Halvera vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Blanda ner fröna i honungen. Ta av från värmen och låt svalna. Vispa grädden tjock. Blanda vaniljhonung, créme fraiche och kardemumma i en skål. Vänd ner grädden och ställ i kylen.
  4. Smält chokladen. Fyll éclairerna med vaniljkrämen och ringla över chokladen. Klart att servera.

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela