elinsfavoriter

Cupcakes med baileysglasyr

Publicerad 2011-12-04 05:52:00 i Cupcakes och muffins,

En underbart god cupcake med lite "vuxnare" variant av glasyr.
 

Ingredienser
12 stycken
150 g smör
2 dl strösocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
50 g mörk choklad
50 g vit choklad
Glasyr:
200 g philadelphiaost
2 dl florsocker
4 tsk bailey´s
Gör så här:
 
  1. Sätt ugnen på 200°. Montera vispen på din köksmaskin. ( Går precis lika bra med elvisp) Vispa smör och socker vitt och pösigt. Knäck sedan i ett ägg i taget och fortsätt vispa till en jämn smet.
  2. Tillsätt vaniljsocker och mjölk. Vispa några sekunder till så att det blandas. Ta ur vispen ur bunken.
  3. Hacka de båda chokladsorterna i mindre bitar. Blanda de torra ingredienserna och chokladbitarna och rör ner i smeten med en slickepott eller slev.
  4. Fördela smeten i formarna och grädda dem i mitten av ugnen i ca 15 min. Låt svalna.
  5. Bred på glasyren och låt cupcakesen stå i kylen i minst 30 minuter innan servering.
 
Tips: Jag använde mig utav stora muffinsformar, så därför dubblade jag bara receptet.

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela