elinsfavoriter

Mumsiga mazariner

Publicerad 2015-02-21 11:19:23 i Formkakor,

I detta inlägg tänkte jag dela med mig av ett klassiskt recept på mazariner! Hemmagjorda är så mycket bättre än färdigköpta i affären :) Detta receptet använde jag mig av när jag studerade på bageri och konditoriskolan, men har bara minskat det lite. Önskar er lycka till och har ni frågor är det bara ställa dem i kommentarfältet!
 
Ingredienser

Mördeg:
300 g vetemjöl
200 g smör
100 g florsocker
1 ägg
2 g salt

Mazarinfyllning:
300 g mandelmassa
150 g rumstempererat smör
3 st rumstempererade ägg

Glasyr:
200 g florsocker
40 g (4cl) ljummet vatten

Gör så här:

 

Bland försiktigt i lite smör i taget i mandelmassan så att det inte blir klumpar. Rör försiktigt ner ett ägg i taget i mandelmassa/smör smeten. Blanda alla ingredienser till en slät deg, platta ut den och lägg den i kylen ca 30 minuter. Fodra smorda mazarinformar eller andra önskade formar. Fyll de fodrade formarna till två tredjedelar med mazarinmassa. Sätt ugnen på 190 grader. När ugnen kommit upp i temperatur är det dags att grädda mazarinerna i ca 14-18 minuter beroende på storlek. När mazarinerna är färdig gräddade så vänd de upp och ner på en plåt med bakpapper. Ta sedan bort formarna och låt mazarinerna svalna. Glasera mazarinerna med en palett eller en platt kniv. Låt svalna sedan är de redo att avnjutas! 

Kommentarer

Postat av: bella

Publicerad 2015-02-21 11:33:59

Mums!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela