elinsfavoriter

Budapestbakelser med mandariner

Publicerad 2014-11-01 10:41:00 i Bakverk, bakelser och bitar,

Läckra budapestbakelser, min absoluta favorit vad det gäller bakelser, såå gott! :) 
 
Ingredienser

Det här behövs till 1 lång rulle:
Botten:
 
6 äggvitor
4 dl socker
150 g hasselnötter, malda
1/2 dl maizena majsstärkelse
1/2 dl marsânpulver för kokning
 
Fyllning:
3 dl vispad grädde
1 burk konserverade mandariner
 
Garnering:
mörk choklad att ringla över
florsocker
ev. lite grädde och mandariner
 
Ugn: 175º
 
 
Gör så här: 
 
  1. Vispa äggvitorna till skum. Häll i strösockret under tiden du vispar. Vispa till en fast marängsmet. Blanda nötterna med majsstärkelsen och marsánpulvret. Vänd ner nötblandningen i marängsmeten med en slickepott.
  2. Lägg smeten i en spritspåse med hjälp av en slickepott och spritsa ut långa ränder på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen, cirka 20 minuter. Låt botten svalna. Vänd därefter upp den på ett annat papper. Dra försiktigt bort bakplåtspapperet.
  3. Bred vispad grädde på tårtbottnen och strö över avrunna mandarinklyftor. Låt fyllningen ligga 5 minuter på kakan innan den rullas ihop så är det lättare att rulla ihop den. Rulla ihop på längden till en tjock rulle med hjälp av bakplåtspappret.
  4. Smält chokladen i mikron eller i vattenbad och ringla över rullen i ett oregelbundet mönster med en tesked eller en liten strut av bakplåtspapper. Pudra över florsocker och dela sedan rullen på mitten till två stubbar eller i portionsbakelser när chokladen har stelnat. Garnera med vispgrädde och mandariner för en extra snygg finish :) 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela