elinsfavoriter

Frasiga kolagömmor :)

Publicerad 2014-08-20 13:17:00 i Bakverk, bakelser och bitar,

Riktigt goda och frasiga kolagömmor fyllda med egengjord kolasmet.
 
Ingredienser

15–18 st

150 g smör, rumsvarmt
1 ½ dl strösocker
1 dl havregryn
1 ägg
1 ½ tsk bakpulver
3 dl vetemjöl

Kolasmet
100 g smör, rumsvarmt
½ dl ljus sirap
1 dl strösocker
1 msk kakao

eller florsocker med chokladsmak

Garnering
flingsalt

Gör så här: 
 

  1. Sätt ugnen på 180 grader. Blanda ihop smör, socker, havregryn, ägg, bakpulver och mjöl till en deg.
  2. Forma 15–18 bollar av degen och lägg dem i folieformar. Gör en fördjupning i varje boll och tryck upp degen på kanterna. Grädda kakorna mitt i ugnen i 12–15 min.
  3. Koka ihop alla ingredienserna till kolasmeten i en kastrull och låt det puttra i 8–10 min.
  4. Fördela kolasmeten i kakformarna. Ställ kakorna i kylskåpet en stund och låt kolan stelna. Strö lite flingsalt på toppen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela