elinsfavoriter

Budapesttårta

Publicerad 2013-01-26 16:45:00 i Tårtor,

För er som gillar budapestbakelser så passar detta er utmärkt! Detta recpept provade jag idag och det funkar superbra, så blir att mumsa på tårta ikväll :)
 
 
Ingredienser

6 äggvitor
3,5 dl socker
150 g malda hasselnötter
½ dl marsanpulver för kokning
½ dl maizena majsstärkelse
 
Fylling:
5 dl vispgräde
Mandariner
Garnering:
 
Smält choklad
Resten av grädden 
och mandarinerna
 
Gör så här:
 

  1. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Du ska kunna vända skålen upp och ned. Vispa i sockret lite i taget till toppig maräng. Du ska inte kunna känna sockerkornen i smeten. 
  2. Mal nötterna eller kör dem i matberedaren. Blanda dem med mjöl och kakao. Vänd försiktigt ner nötblandningen i äggviteblandningen. Rör inte mer än det behövs, bara så att det blandas. En slickepott är bra att röra med. (Marängen måste ganska så snabbt in i ugnen efter det att den har blandats ihop)
  3. Rita upp 3 cirklar på bakplåtspapper med en mattallrik som mall. Fördela smeten i cirklarna och bred ut den jämnt. Grädda i mitten av ugnen i 175˚C i 15-20 minuter. Stjälp upp tårtbottnarna på ett bakplåtspapper. Ta sedan bort pappret från baksidan av bottnen. Låt ligga och svalna helt på gallret.
  4. Vispa grädden och dela mandarinerna i mindre bitar. Spara några mandariner till dekoration.
  5. Vänd bottnen med maränger nedåt, Klicka på grädden och bred ut den jämnt. Lägg på hälften av mandarinerna. Lägg på bottnen med den krispiga marängen uppåt ovanpå. Bred på grädde och lägg på de delade jordgubbarna som är kvar. Smält choklad och ringla över bottnen. Lägg sedan på bottnen och dekorera med de sparade mandarinerna, grädde och ev. något chokladgarnityr. Färdigt! 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-01-26 18:42:25

Den är supergod kan rekommenderas från Monica

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela