elinsfavoriter

Prinsesstårta

Publicerad 2012-11-30 09:46:00 i Tårtor,

Denna tårtan gjorde jag i skolan, använde mig här av röd och svart marsipan men man kan använda sig av vilka färger man vill. Varför inte röd, grön, eller vit när vi närmar oss jul :) I skolan väger vi allt i gram men när jag bakar hemma använder jag mig av dl, msk, tsk m.m, funkar precis lika bra! 
 
Ingredienser
 
Tårtbotten:
4 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
 
Fyllning:
Hallonsylt
ca 4-5 dl vispgrädde
4 dl marsankräm, eller
om man väljer att göra 
egen vaniljkräm
 
Garnering:
Ca 300 g marsipan, beror
på hur stor tårta ni gör
Florsocker
Ev. lite choklad
 
Gör så här:
 
  1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund springform, ca 24 centimeter i diameter. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de båda mjölsorterna och bakpulvret och vänd ner detta i smeten och blanda om väl så det inte bildas några klumpar. Häll smeten i formen och grädda i nedre av ugnen i ca 40 minuter. Stjälp upp kakan och låt den svalna.
  2. Gör vaniljkrämen och ställ den sen i kylskåpet för att svalna. Vispa grädden tjock, blanda ner lite vaniljkräm i grädden för att få en godare smak på grädden. 
  3. Skär tårtan i 3 bottnar, antingen med en tårtsåg eller med en vanlig tandad kniv. Den översta bottnen ska vara knappt 1 centimeter tjock. Den understa botten vänder du upp och ner på vilket gör att tårtan inte blir så torr längst ner. Bred på ett lager med hallonsylt, och över sylten ett lager med vaniljkräm. Lägg på andra botten och lägg på ett lager med grädde, försök och forma grädden som en kupol för att få höjden på tårtan som en prinsesståra ska ha. Lägg nu på den sista bottnen och täck med grädde så att inte tårtbottnen lyser i genom. 
  4. Färga marsipan i den färg man vill ha eller om man har köpt färdigfärgad marsipan. Kavla ut den så att den täcker hela tårtan även ner på kanterna, rulla upp den på kavlen och för den försiktigt över tårtan utan att det blir några veck nedtill, jämna av kanten med en kniv, Garnera med t.ex en ros, lite choklad och pudra över florsocker sen är den färdig att avnjutas. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela