elinsfavoriter

Blåbär 'Smulpaj' Cupcakes

Publicerad 2011-12-27 17:20:00 i Cupcakes och muffins,

Underbara cupcakes, supergoda, rekommenderar dessa starkt.
 
Ingredienser
Cupcake:
100 g smör
2 st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
ca 3 dl blåbär (frysta eller färaska)
Crumble:
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker
Frosting:
3 dl grädde
2 msk socker
1/2-1 tsk vaniljsocker
ca 1 dl blåbärs pureé
(mixa blåbär med socker (mängd efter egen smak)
till en pureé, sila sen så bara vätskan återstår)
Gör så här:
 
Cupecake:
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.
  3. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.
  4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten. Rör lite slarvig ner blåbär i smeten utan att röra om mycket. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.
  5. Fyll till 2/3. Lämna några blåbär till garneringen.
 
Crumble:
  1. Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och strösocker i en bunke.
  2. Strö mycket crumble på toppen av varje cupcake.
  3. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter (tills tandpetaren du sticker i mitten kommer ut torr). Låt svalna.
Frosting:
  1. Blanda grädde, socker och vaniljsocker i en bunke och ställ i kylen i 30 min.
  2. Vispa sedan mjukt (men toppar ska ändå bildas), Rör i blåbärs pureén och vispa till en fast frosting. Spritsa över cupcaken och granera med blåbär!

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela