elinsfavoriter

Frukttårta

Publicerad 2013-01-18 16:41:00 i Tårtor,

Supergod tårta med frukt och hallongrädde istället för vanlig grädde, mums :)
 
Ingredienser

Tårtbotten:
4 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
 
Fyllning:
Hallonsylt
ca 4-5 dl hallongrädde( vispad
grädde + hallonsylt )
4 dl marsankräm, eller
om man väljer att göra 
egengjord vaniljkräm
 
Garnering:
Frukter av olika slag,
t.ex banan, äpple, apelsin, 
hallon och kiwi
mandel till kanterna
tårtgelé (räcker att pudra med
florsocker på frukten om den ska 
ätas samma dag så slipper den bli brun)
 
Gör så här:
 
 
  1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund springform, ca 24 centimeter i diameter. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de båda mjölsorterna och bakpulvret och vänd ner detta i smeten och blanda om väl så det inte bildas några klumpar. Häll smeten i formen och grädda i nedre av ugnen i ca 40 minuter. Stjälp upp kakan och låt den svalna.
  2. Gör vaniljkrämen och ställ den sen i kylskåpet för att svalna. Vispa grädden tjock, blanda ner lite vaniljkräm i grädden för att få en godare smak på grädden. 
  3. Skär tårtan i 3 bottnar, antingen med en tårtsåg eller med en vanlig tandad kniv. Den översta bottnen ska vara knappt 1 centimeter tjock. Den understa botten vänder du upp och ner på vilket gör att tårtan inte blir så torr längst ner. Bred på ett lager med hallonsylt, och över sylten ett lager med vaniljkräm. Lägg på andra botten och lägg på ett lager med hallongrädde över hela tårtan, även på kanterna. Fördela sedan frukten på tårtan så att inte hallongrädden syns ovanpå på tårtan. Pudra med florsocker om den ska ätas samma dag, annars använd dig utav tårtgelé så håller sig frukten bättre. Strö lite mandel på sidorna, sen är tårtan färdig för servering. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela