elinsfavoriter

Chokladbollar med kaffe och rostad kokos..

Publicerad 2015-03-10 15:43:55 i Bakverk, bakelser och bitar,

Chokladbollar i sig är ju så otroligt gott! Jag använde mig av lite mer kaffe i smeten och sen rullade jag dem i rostad kokos. Tycker att det blir mer kokossmak då man rostar kokosen. Rullade även några i pärlsocker.. Magiskt gott :)
 
Ingredienser

200 g smör
1 ½ dl strösocker
4 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
7 dl havregryn
6 msk kaffe
Garnering:
4 dl rostad kokos
3-4 dl pärlsocker
 
Gör så här:
 
  1. Blanda rumsvarmt smör, socker, vaniljsocker, kakao och havregryn i en stor bunke. Tillsätt kaffet och blanda till en smidigt deg.
  2. Rulla till jämna bollar och lägg på ett fat. Rulla hälften i rostad kokos och hälften i pärlsocker.
  3. Förvara i kylskåp på ett fat, eller i en plastbytta i frysen. Smaklig spis!
 
 
Tips: Kokos rostar du bäst i en stekpanna på medelhög värme. Se till om rör om ofta så att det inte bränns vid. Låt svalna lite innan användning.

Kommentarer

Postat av: Siri |Diabitfit|

Publicerad 2015-03-10 15:44:56

Mums :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela