elinsfavoriter

Muscovadobullar i springform

Publicerad 2014-08-20 13:10:00 i Vetebröd och bullar,

Muscovadosockret ger bullarna en ljuvlig, svag smak av smörkola, rekomenderad till så väl gammal som ung. 
 
 
Ingredienser

2 st kransar

50 g jäst
5 dl mjölk, fingervarm
1 nypa salt
½ tsk mald kardemumma
½ dl ljust muscovadosocker
¼ dl strösocker
125 g smör, rumsvarmt
1 ägg
11–13 dl vetemjöl

Fyllning
150 g smör, rumsvarmt
1 dl muscovadosocker

Garnering
1 ägg
pärlsocker

1–1 ½ dl sötmandel, hackad


Gör så här: 

 

  1. Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med mjölken. Tillsätt salt, kardemumma, muscovadosocker, strösocker, smör, ägg och mjöl, lite i taget. Blanda ihop till en smidig deg och knåda den kraftigt i några min så att bullarna blir luftiga. Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 min.
  2. Rör ihop smör och muscovadosocker som ska vara till fyllningen. 
  3. Dela degen i två delar. Kavla ut dem till rektanglar, ca 28 x 40 cm. Bred hälften av fyllningen på vardera rektangel och rulla ihop dem från långsidan. Skär varje rulle i ca 11-12 bitar.
  4. Lägg bitarna i två smorda springformar, 24–26 cm i diameter. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. 
  5. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker och mandel (använde mig av mandelspån istället)  Grädda bullarna längst ner i ugnen i 20–25 min. Låt dem svalna i formarna.
 

Kommentarer

Postat av: Louise Lundström

Publicerad 2014-11-01 11:19:15

Vilka bakverk du gör!! Dessa såg sjukt goda ut :D

Svar: Tack så mycket Louise! Vad glad jag blir :D
Elin Jansson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela