elinsfavoriter

Ros i marsipan

Publicerad 2012-09-09 11:04:00 i Steg för steg-modellering,

Nu ska jag visa hur man gör en enkel ros, perfekt till att garnera tårtor och bakelser med. Här använde jag mig utav marsipan.
 
            
Forma en bit av marsipanen till en rund boll.
 
 
 
Rulla ut den till en avlång bit och dela den
i 5 mindre bitar.
 
Rulla bitarna till som bollar och placera dem 
mellan en plastpåse, platta till ändarna på cirkeln
med hjälp av en sked, så att det är tjockare i mitten 
och smalare utåt.
 
Vänd ringarna uppochner och nyp till änden
och vik fliken lite åt höger.
 
Vänd dem åt andra hållet igen, nu ser dem
ut som små rosenblad. Gör likadant på alla.  
 
Ta nu upp ett av bladen och rulla vänstersidan
lite in mot mitten, som bilden visar. 
 
Ta nu ett till av bladen och placera den 
precis där jag slutade rulla den första. 
Vinkla kanten lite utåt.
 
Placera tredje och fjärde bladet på samma
sätt, vik kanten lite utåt.
 
Placera det sista bladet lite längre ner.
Vik kanten återigen lite utåt. Fixa till den
så som du vill ha den. Nu har du en ros. 
 
 
Om man vill kan man trycka ut blad i grön marsipan och placera rosen på. Blir lite finare då om man ska
garneratårtor med dem. Det kan vara lite svårt i början att göra detta om man inte gjort någon innan. Men övning ger färdighet! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela