elinsfavoriter

Räkcheesecake med löjrom..

Publicerad 2011-11-05 06:24:00 i Maträtter,

Gjorde tre rätters middag igår, detta hade jag som förrätt. En frisk förrätt, perfekt för räkälskaren. Väldigt uppskattad.
 

 
Ingredienser
8-10 personer
Botten:
200 g kavring
75 g smält smör
Fyllning:
4 gelatinblad
1 kg räkor med skal eller
350 g räkor i lag
1 msk citronsaft
2 msk finhackad rödlök
80 g röd stenbitsrom
300 g philadelphiaost
2 dl creme fraiche
2-3 msk hackad dill
½ tsk cayennepeppar
salt
3/4 dl mjölk
Garnering:
valfri rom
dill, rödlök
Gör så här:
 
  1. Börja med botten: Tryck fast plastfolie i bottnen av en springform. Skär bort kanterna på brödet. Dela brödet i mindre bitar och låt sedan brödbitarna ligga och torka en stund i rumstemperatur.
  2. Smält smöret och blanda med brödbitarna i en matberedare, mixa till en jämn smulmassa. Tryck ut kavringssmulet i bottnen av formen, ställt kallt i kylen.
  3. Gör fyllningen: Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten 10 min.
  4. Skala räkorna eller låt de som legat i lag rinna av väl. Lägg ev undan en del räkor till garnering. Grovhacka resten av dem.
  5. Blanda räkor, citronsaft, lök, rom, färskost, creme fraiche, dill och cayennepeppar. Smaka av med salt.
  6. Krama ur gelatinbladen och smält dem i mjölken i en kastrull på svag värme. Låt gelatinet svalna något innan du rör ner det i räksmeten. Häll räksmeten i formen och låt tårtan stelna i kylen ca 4 tim. Garnera med räkor, rom, dill och tunna rödlöksringar. Servera.

Om

Min profilbild

Hej! Jag är baktokig, glad och omtänksam tjej på 23 år. Bor i Aneby, Jönköpings län med mina föräldrar och en bror som är 17 år. Men spenderar numera det mesta av min tid hos min fantastiska pojkvän som bor i Boxholm. Studerat både hotell-och restaurang, samt bageri- och konditori. Jag älskar att baka och laga mat, det är min stora passion och jag blir så glad av det! Det är som terapi för själen :) Jag brukar även se på filmer, gå på hockeymatcher, vara ute på långa promenader och träna när jag hinner. Kommer på denna blogg dela med mig av mina favorit recept och lite annat smått och gott! Lämna gärna en kommentar eller två innan ni går så blir jag superglad! Tack och stor kram på er! :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela